UWAGA! Dołącz do nowej grupy Leszno - Ogłoszenia | Sprzedam | Kupię | Zamienię | Praca

Elżbieta Urbanowska-Sojkin


Elżbieta Urbanowska-Sojkin, urodzona 4 października 1952 roku w Lesznie, jest wybitną profesorką nauk ekonomicznych. Posiada tytuł doktora habilitowanego w dziedzinie nauk o zarządzaniu, co potwierdza jej znaczący wkład w rozwój tej dyscypliny.

Elżbieta jest żoną znanego profesora Bogdana Sojkina, z którym dzieli zarówno życie osobiste, jak i zawodowe zainteresowania.

Życiorys

Elżbieta Urbanowska-Sojkin to absolwentkaWyższej Szkoły Ekonomicznej w Poznaniu. W roku 1980 z sukcesem obroniła swoją pracę doktorską zatytułowaną „System informacyjny w handlu wiejskim w zakresie zaopatrzenia w dobra konsumpcyjne”, która była napisana pod kierunkiem prof. Marka Brojerskiego.

Obecnie jest zatrudniona jako profesor zwyczajny na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu. Swoją karierę akademicką rozpoczęła w Katedrze Przedsiębiorstw Handlowych, a od 2007 roku pełni funkcję kierownika Katedry Zarządzania Strategicznego, która działa w ramach Wydziału Zarządzania tego uniwersytetu.

W swoim dorobku posiada również liczne funkcje i obowiązki, w tym:

  • członkostwo w Radzie Wydziału Zarządzania,
  • udział w Senackiej Komisji ds. Badań Naukowych i Współpracy z Zagranicą,
  • członkostwo w Wydziałowej Komisji ds. Badań Naukowych,
  • udział w Komitecie Redakcyjnym Ruchu Prawniczego, Socjologicznego i Ekonomicznego,
  • członkostwo w Korpusie Ekspertów Narodowego Centrum Nauki.

Elżbieta Urbanowska-Sojkin uzyskała stopień doktora habilitowanego nauk ekonomicznych w dziedzinie nauk o zarządzaniu (specjalność: teoria organizacji i zarządzania) z dniem 01.01.1992 roku, a status profesora nauk ekonomicznych zdobyła 24.01.2001 roku.

Aktywność naukowo-badawcza

Aktywność naukowo-badawcza Elżbiety Urbanowskiej-Sojkin koncentruje się na wieloaspektowych zagadnieniach z zakresu zarządzania oraz ryzyka, które są niezwykle ważne w kontekście współczesnych wyzwań gospodarczych. Jej obszar badań obejmuje:

  • zarządzanie strategiczne, w tym wybory strategiczne oraz ich implementacja i kontrolowanie,
  • informacyjne wsparcie dla zarządzania strategicznego, takie jak Systemy Wczesnego Ostrzegania,
  • kwestie związane z ryzykiem w zarządzaniu strategicznym oraz zarządzanie ryzykiem strategicznym,
  • analizę kryzysów przedsiębiorstw oraz metody sanacji,
  • kształtowanie konkurencyjności przedsiębiorstw,
  • zarządzanie kapitałem intelektualnym w organizacji,
  • relacje wewnętrzne i między sektorami.

Od początku swojej kariery naukowej Elżbieta Urbanowska-Sojkin jest związana z problematyką zarządzania przedsiębiorstwem. Współczesna aktywność badawcza tej ekspertki koncentruje się na zagadnieniach dotyczących zarządzania strategicznego oraz ryzyka, które w tym obszarze występuje. Specjalną uwagę poświęca ona procesom podejmowania decyzji strategicznych oraz uwarunkowaniom, które wpływają na te decyzje, w tym na czynniki informacyjne, organizacyjne i behawioralne oraz związane z tym ryzyko.

Jej zainteresowania naukowe są zbieżne z problemami praktyki gospodarczej, co znajduje swoje odzwierciedlenie w szerokim zakresie realizowanych badań, zarówno statutowych Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, jak i grantów przyznawanych przez Narodowe Centrum Nauki. Dodatkowo, angażuje się w działalność konsultingową, kierując swoją pomoc do praktyków gospodarczych, zwłaszcza w zakresie formułowania oraz wdrażania strategii, oceny skuteczności strategicznych wyborów oraz analizy ryzyka strategicznego.

Elżbieta Urbanowska-Sojkin jest również autorką wielu publikacji naukowych, w tym licznych książek i artykułów, które zdobyły uznanie i nagrody w środowisku akademickim.

Publikacje książkowe

Elżbieta Urbanowska-Sojkin jest autorką wielu ważnych prac naukowych, które koncentrują się na problematyce zarządzania strategicznego oraz ryzyka w procesach podejmowania decyzji.

  • ryzyko w zarządzaniu strategicznym. Natura i uwarunkowania, [red. nauk.] E. Urbanowska-Sojkin, M. Brzozowski, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2013,
  • ryzyko w zarządzaniu strategicznym. Aspekty podmiotowe i przedmiotowe, [red. nauk.] E. Urbanowska-Sojkin, P. Bartkowiak, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2013,
  • ryzyko w wyborach strategicznych w przedsiębiorstwach, E. Urbanowska-Sojkin, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2013,
  • ryzyko w zarządzaniu strategicznym przedsiębiorstwem. Teoria i praktyka, [red. nauk.] E. Urbanowska-Sojkin, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Zeszyty Naukowe nr 235, Poznań 2012,
  • wybory strategiczne w przedsiębiorstwach, [red. nauk.] E. Urbanowska-Sojkin, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Zeszyty Naukowe: nr 169 (uwarunkowania), nr 170 (rezultaty ekonomiczne, organizacyjne i społeczne), nr 171 (ujęcie sektorowe), nr 172 (strategie funkcjonalne), Poznań 2011,
  • podstawy wyborów strategicznych w przedsiębiorstwach, [red. nauk.] E. Urbanowska-Sojkin, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2011,
  • wybory strategiczne w teorii i praktyce, [red. nauk.] E. Urbanowska-Sojkin, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Zeszyty Naukowe nr 134, Poznań 2010,
  • praktyka zarządzania strategicznego: studia polskich przypadków, [red. nauk.] E. Urbanowska-Sojkin, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2009,
  • zarządzanie strategiczne przedsiębiorstwem, E. Urbanowska-Sojkin, P. Banaszyk, H. Witczak, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2007,
  • współczesne metody zarządzania strategicznego przedsiębiorstwem, [red. nauk.] E. Urbanowska-Sojkin, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2004,
  • zarządzanie przedsiębiorstwem. Od kryzysu do sukcesu, E. Urbanowska-Sojkin, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2003,
  • zarządzanie strategiczne przedsiębiorstwem na przykładach, [red. nauk.] E. Urbanowska-Sojkin, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2002,
  • obrót gospodarczy. Organizacja i technika, E. Urbanowska-Sojkin, Wyższa Szkoła Handlu i Rachunkowości, Poznań 2001,
  • zarządzanie marketingowe przedsiębiorstwem handlowym, E. Urbanowska-Sojkin, M. Sławińska, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2001,
  • zarządzanie marketingowe przedsiębiorstwem na przykładach, E. Urbanowska-Sojkin, B. Borusiak, J. Mikołajczyk, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 1996,
  • marketing w zarządzaniu firmą handlową, M. Sławińska, E. Urbanowska-Sojkin, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1995,
  • monitoring przedsiębiorstw handlowych, [red. nauk.] E. Urbanowska-Sojkin, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Zeszyty Naukowe, Poznań 1995.

Przypisy

  1. Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu. Katedra Zarządzania Strategicznego. prof. dr hab. Elżbieta Urbanowska-Sojkin – pełnione funkcje. [dostęp 11.02.2014 r.]
  2. Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu. Katedra Zarządzania Strategicznego. prof. dr hab. Elżbieta Urbanowska-Sojkin – Problematyka badawcza. [dostęp 19.04.2013 r.]
  3. Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu. Katedra Zarządzania Strategicznego. prof. dr hab. Elżbieta Urbanowska-Sojkin – Biografia. [dostęp 20.04.2013 r.]
  4. Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu. Katedra Zarządzania Strategicznego.prof. dr hab. Elżbieta Urbanowska-Sojkin – Biografia.. [dostęp 08.12.2011 r.]
  5. Prof. dr hab. Elżbieta Urbanowska-Sojkin, [w:] baza „Ludzie nauki” portalu Nauka Polska (OPI PIB) [dostęp 09.12.2011 r.]
  6. Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu. Katedra Zarządzania Strategicznego. informacje o Katedrze. [dostęp 08.12.2011 r.]
  7. a b Rozprawy doktorskie na Wydziale Ekonomiki Produkcji i Obrotu Akademii Ekonomicznej w Poznaniu w latach akademickich 1976/77 - 1980/81, s. 395

Oceń: Elżbieta Urbanowska-Sojkin

Średnia ocena:4.48 Liczba ocen:14