Miłosz Matwijewicz, który przyszedł na świat 27 października 1930 roku w Lesznie, to postać, która na trwałe wpisała się w historię polskiej sztuki. Zmarł 16 listopada 2019 roku w Bydgoszczy, pozostawiając po sobie bogaty dorobek artystyczny.
Był nie tylko malarzem, ale również utalentowanym twórcą w dziedzinie sztuki użytkowej, co czyni go osobą o wszechstronnych zainteresowaniach artystycznych. Jego prace często przejawiały niezwykłą wrażliwość na kształt i formę, a także umiejętność łączenia estetyki z funkcjonalnością.
Życiorys
W latach 1949-1955, Miłosz Matwijewicz kształcił się pod okiem wybitnych profesorów, takich jak Stanisław Borysowski i Tymon Niesiołowski, na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, gdzie uzyskał dyplom. Od momentu ukończenia studiów, należał do Związku Polskich Artystów Plastyków, co stało się dla niego istotnym elementem zawodowej kariery.
W okresie 1958–1987, artysta zaangażował się w działalność pedagogiczną, dzieląc się swoją wiedzą i umiejętnościami z przyszłymi pokoleniami artystów. Jego prace można znaleźć w wielu znaczących instytucjach, takich jak Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy oraz Muzeum Ziemi Kujawskiej i Dobrzyńskiej we Włocławku.
Dodatkowo, jego dzieła obecne są także w Galerii Miejskiej BWA w Bydgoszczy, gdzie sztuka Matwijewicza ma swoje szczególne miejsce. Jest co więcej, część jego twórczości dostępna w kolekcjach prywatnych oraz na statku m/s Bydgoszcz, co świadczy o szerokim zasięgu jego działalności artystycznej.
Charakterystyka malarska
Artysta, o którym mowa, jest wybitnym malarzem pejzażowym, którego prace odzwierciedlają także zamiłowanie do martwych natur i kompozycji kwiatowych. W swoich dziełach często posługuje się horyzontalnymi układami, co daje wyjątkowy efekt wizualny.
Pierwszy plan malarski definiują obszary łąk lub wodnych akwenów, które stanowią bazę dla dalszej kompozycji. Na drugim planie znajdują się drzewa oraz krzewy, które wprowadzają głębię do obrazu, a ostatnia warstwa, to rozległa przestrzeń nieba. Tak skonstruowana kompozycja daje widzowi odczucie przestrzeni i harmonii.
W malarstwie artysty przeważają ciepłe odcienie, dominujące barwy to błękit i zieleń, które są efektywnie wzbogacone o ugrami i żółcieniami. Dodatkowo, drobne plamy różu, fioletu oraz sporadyczne akcenty czerwieni nadają obrazom charakterystyczne lśnienie, tworząc wrażenie ruchu i życia.
Malarstwo Miłosza Matwijewicza bazuje na wrażeniach oraz emocjach, co sprawia, że jego prace są nie tylko świadectwem natury, ale także odbiciem wewnętrznych przeżyć artysty.
Odznaczenia
Osoba ta została uhonorowana szeregiem istotnych nagród. Wśród nich można wyróżnić Złoty Krzyż Zasługi, który jest znaczącym odznaczeniem przyznawanym za wyróżniające się osiągnięcia w służbie publicznej oraz działalności społecznej.
Dodatkowo, zdobył medal Komisji Edukacji Narodowej, co świadczy o jego wkładzie w rozwój edukacji oraz promowanie wartościowych inicjatyw w tym obszarze. Na koniec, otrzymał także medal Prezydenta Miasta Bydgoszczy, co podkreśla jego zaangażowanie w społeczność lokalną oraz znaczący wpływ na jej rozwój.
Przypisy
- Miłosz Matwijewicz : Nekrologi [online], www.nekrologi.net [dostęp 27.12.2022 r.]
- Mateusz Promiński, Pejzaż subiektywny, folder wystawy, Muzeum w Grudziądzu, 2017-2018
- a b c Galeria Miejska BWA w Bydgoszczy, 16.10.2015 - 14.11.2015. Galeria Kantorek, Gdańska 3
Pozostali ludzie w kategorii "Kultura i sztuka":
Maria Toboła | Mikołaj Haremski | Hanna Orsztynowicz | Ludwig Kalisch | Ottomar Anschütz | Jan Antoni Simon | Renata Dancewicz | Lucjan Dembiński | Agnes Pihlava | Lech Jankowski | Peter Lindbergh | Bronisław Bąk | Czesław Minkus | Włodzimierz Bednarski (aktor) | Roman Chojnacki (poeta) | Robert Sliwinski | Jerzy Prażmowski | Marian Nowak (rzeźbiarz) | Bolesław Thiem | Lech NiedźwiedzińskiOceń: Miłosz Matwijewicz